tiistai 17. toukokuuta 2016

Hagelstamilla kevään Moderni ja Klassinen taas käsillä

Hagelstamin Moderni (K142) tarjoaa tällä kertaa huomattavasti Klassista (K143) enemmän.
Klassisessa on toki kohteita ja paljon taidekenttämme parhailta nimiltä mutta jotenkin sijoitusmielessä hinnat ja kohteet eivät kohtaa kaikilta osin. Teokset ovat varmasti oikean hintaisia mutta jos nousuja lähtee hakemaan niin poiminnat jäivät jälkimmäisestä huutokaupasta vain neljään kohteeseen.
Modernissa oli taas Vannia muutamia kappaleita, ja sille on edelleenkin vahva ostosuositus.
Paavo Tynelleitä oli useita joista kaksi tuli poimittua listalle.
Taidelasin puolella oli tarjolla aika perushuttua josta ei jälkipolville jää kerrottavaa.
Keramiikan puolella oli vahvasti edustettuna kaikki parhaat nimet. Rut Bryk, Birger Kaipiainen, Toini Muona, Hilkka-Liisa Ahola jne. Sieltä tulikin useampi kohde poimittua ja niistä olisi riittänyt vielä lisääkin kerottavaa.

76. Rut Brykin useista kohteista tämä tuntui lähtöhinnalisesti fiksuimmalta. Tämä on toki myös kallein mutta 91cm korkeus tekee tästä myös kookkaimman. Bryk kun on nousussa ja isot näyttävät teokset ovat niitä kivoimpia niin why not..

98. Birger Kaipiaiselta oli myös useampia esineitä. Kynttilänjalat vaikka kauniita ovatkin eivät tule ikinä nauttimaan niin suurta keräilyarvoa kuin uniikit reliefit. Harlekiini aiheet reliefeissä ovat 40 luvun juttua, ja yleisesti ne ovat todella kivoja teoksia. Lähtöhinta on enemmän kuin edullinen. Ei iki-maailmassa jää tälle tasolle, ja tuplatenkin kovemmalla hinnalla on silti vielä ihan fiksun hintainen hankinta.

198. Näitä Paavo Tynellin kattovalaisimia jotka on suunniteltu Oulun Tervahovi ravintolaan löytyy nyt neljä kappaletta. Jos näitä saa ostaa lähellekkään 5000euron hintaa niin sijoita!
Tosin taitaa valaisimet karata ulkomaille, ja hinta ihan eri stratosfääreihin.

214. Suhteellisen edulliseksi lähtöhinnaltaan hinnoiteltu valaisin ottaen huomioon että mallia liikkuu markkinoilla aika harvakseen.


232. Arvid Bromsin puolesta olen liputtanut aiemminkin. Nyt viimeaikoina Bromsin työt ovat ruvenneet nousemaan uudelle tasolle. Tosin pitää muistaa että ne harvat laatuhuutokaupoissa tuhansilla euroilla myydyt teokset ovat olleet poikkeuksetta todella hyviä ja suhteessa reilunkokoisia.
Ensalkuun aihe voi tuntua hieman hassulta, ja hinta kovahkolta mutta voitte lukea tätä blogikirjotusta viiden tai kymmenen vuoden päästä ja naureskella "miten ihmeessä 3000e Bromsista on voinut tutua kovalta?".

252. Tove Janssonin kunnon ison julisteen kokoinen sekatekniikka. Aihe ja asettelu teoksessa mitä parhain. Ei varmasti irtoa 5000eurolla!

304. Paul Osipow on muiden aiemmissa artikkeleissa hehkutettujen vanhankaartin modernistien kanssa varma nousija tulevaisuuden markkinoilla. Erityisen kivaksi tämän teoksen tekee sen pienehkö koko. Sopii jo usemmallekin seinälle. Lähtöhinta on aivan naurettava. Vasarahinta liikkunee jossain 700-900e tietämissä.

308. Kuten jo esipuheessa kirjoitin Sam Vanneja on taas tarjolla joten hankintasuositus on vahva. Lähtöhinnat ovat Hagelstamilla olleet Vanneissa järjestään todella fiksuja joskaan ne eivät oppotunisteille ole menneet kun hinnat ovat läehs tuplaantuneet tai triplaantuneet aina lähdöistä.


348. Klassisen puolella poiminnan ansaitsivat mm. järisyttävän kovatasoinen Yrjö Liipola.
Lähtöhinta on kova enkä usko että hinta nousee sinne asti, mutta missä sitten menee hintavaraus onkin kiinnostavampi kysymys. Oma epäilykseni on että Liipola on niitä harvoja viimevuosisadan ensimmäisen puoliskon kuvanveistäjiämme joiden hinta tulee vähintäänkin pysymään myös pitkässä juoksussa.

436. Torsten Wasastjernan maalauksen aihe on hyvä ja huono. Siinä voisi olla elävää kohdetta tai pikkutarkasti maalattua kaupunkimaisemaan, mutta toisaalta niinkin yksinkertaiset esineet kuin erimalliset ja väriset pullot ovat antaneet hyvin elämää teokselle ja se on silti täys detaljita. Oikein kivannäköinen teos, ja hyvällä lähtöhinnalla. Todennäköisesti myyntihinta on vielä kaikenlisäksi likipitäen lähtöhinnan luokkaa. Varmasti parempana aikana saa pyytää vähintäänkin tuplat.

458. Albert Edelfeltin Kuningas Fjalarin pikkutarkka ja hieno tussityö on asetettu maltilliseen 1000e lähtöhintaan. Varmasti hyvä ostos jonka arvo ei voi laskea. Parempina aikoina teoksen pyyntihinta voi helposti olla 2000-2500euron luokkaa. Johan lyijykynä hahmotelmienkin hinnat ovat tuhannen!

423. Hugo Simbergin Talvitie II on oma suosikkini kulta-ajan maalareidemme grafiikoista.
Se on niin sympaattinen kaikessa "alkeellisuudessaan" lähtien jo kartongin epäpuhtauksista. Siinä on sitä omaa tunnelmaansa. En tiedä miksi lähtöhinta on 300euroa kun vasarahinta on kuitenkin jotain 800euron luokkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti