maanantai 24. syyskuuta 2018

Helanderin syyskuu on täynnä keramiikkaa, lasia ja designiä

Helanderin vuoro julkistaa syyskuun huutokaupan anti.
Oikein positiivisena huomiona voidaan todeta, että harvinaisempaa Oiva Toikkaa on tarjolla useiden esineiden verran. Varsinkin kun Toikka on viimeinen elossa olevista vanhoista nimistä niin uskoisin uniikkien töiden arvonnousun olevan aika taattu.
Hieman arvokkaampia taidelaseja löytyy myös muiltakin suunnittelijoilta. Esimerkiksi Nanny Still ja Aimo Okkolin ovat hyvin edustettuina. Voimme siis olettaa että joko joku realisoi taidelasikokoelmansa, tai myyntiin on tullut keräilijän kuolinpesä täynnä tasokasta lasia.

Tarjottava puukkokokoelmahan on todella merkittävä vaikka en puukkoihin ole perehtynyt, mutta jo yleistietouteni antaa kuvan että joukossa on useampia suhteellisen arvokkaitakin puukkoja mikäli vain keräilijät tämän huutokaupan löytävät. Mikäli huutokauppa jää vain parin harrastajan karkeloksi voi joku tehdä huimia löytöjä täältä.

Tällä kertaa kuitenkaan taide ei kirvoita korkealentoisiin blogipostauksiin vaan poikkeuksellisesti keramiikka, design sekä lasi.


10. Rut Brykin todella hieno keramiikkakulho Brykille tyypillisillä väreillä.
Useimmat Brykin teokset ovat tunnetusti reliefejä, tai muita veistoksia eikä hän suunnitellut niinkään "käyttöön" sopivia esineitä. Joskaan ehkä ei tätäkään maljaa arkikäyttöön kannata ottaa.
Hinta jäänee ihan maltilliseksi, mutta kädenjälki ja värimaailma on kuitenkin ehtaa Brykiä.

18. Vico Magistrettin legendaarinen Oluce Atollo 223 pöytävalaisin. Viimeistelystä päätellen vanhempaa tuotantoa., Uuden hinta näkyy suomessa olevan 1100euron tietämissä ja keskieuroopan kilpailluilla markkinoilla on lähempänä 800 euroa. Varsinkin kun tämä on vanhempi tuote niin näkisinkin että 400euron hinta-arvio on oikein kohdillaan. Kulujen kanssa noin 500euroa.

108. Nanny Stillin "jääkruunu" teoksen prototyyppi mallinnos. Helanderin kattava tuoteselostus antanee enemmän tietoa kohteesta, ja sen historiasta. Varmasti oiva hankinta varsinkin jo hinta jäisi vielä "sopivaksi" lähtöhintaan nähden.

759. Raija Rauanheimo-Kojonen on todella vähälle huomiolle jäänyt keramiikkataiteilija joka oli Falco keramiikkapajan perustajia. Hänen teoksensa muistuttavat kovasti Laila Zinkin ja Hilkka-Liisa Aholan töitä.

Viime vuonna Antiikki & Design lehden mainio blogisti Katja Weiland-Särmälä teki tutkimustyötä Rauanheimo-Kojosesta, ja hänen elämänvaiheistaan josta syntyi mainio artikkeli. Jos keramiikka kiinnostaa suosittelen lukemaan:

http://antiikkidesign.fi/blogit/naiskuvia


766. Olle Anderssonin Borénsille vuonna 1982 suunnittelema "Hello there" lattiavalaisin on todella hieno, ja tyylipuhdas 80-luvun aikakauden tuote. Sopii kuin nyrkki silmään Yrjö Kukkapuron Avartelle suunnittelemien huonekalujen kanssa. Ehkä 400euron hinta-arvio on kuitenkin hieman ylioptimistinen. Pohjoismaissa päättyneet valaisimet ovat olleet muutamassa sadassa eurossa, mutta oma uskoni on kova 80-luvun jälleentulemiseen ainakin tietyin rajoituksin.
Ehkei koteja nyt rakenneta yhtä kammottaviksi enää toista kertaa, mutta tietyn verran 80-luvun huonekaluja nykytyylin mukaisissa valkoisissa steriileissä olohuoneissa ovat omiaan nostattamaan sisustuksen yksilöllisyyttä ja aiheuttamaan puheenaiheita. Muotokieli on 80-luvulla ollut yhtä konkreettista mitä nykypäivänä koteihin halutaan.

970. Girrard-Perregauxin "korukello" voi lähteä edullisestikin. Naistenkellot ovat tällähetkellä aika alavireisiä mitä hintaan tulee.
Voit saada vain "muutamilla satasilla" tällaisia oikean manufacturen kelloja jotka ovat uutena maksaneet maltaita. Toki kellon käynti on parempi varmistaa paikanpäällä ennen huutoa (tai soittaa Helanderille ja pyytää heitä tekemään se).
Huolto tietysti pitää varautua tekemään sekä siihen varata 400-800euroa sillä varauksella että huollon lisäksi jokin osa tai lasi pitää uusia.
Tärkeintä on huutokaupoissa lähinnä katsoa käykö kello. Aikaa sen ei tarvitse pitää koska moni huutokauppaan ajautuvan kellon koneisto on huoltoa vaille, ja kuiva eikä näytössä nopealla tutkimisella ole mahdollisuuttakaan mitata ajanpitämistä ilman asianmukaista laitteistoa.
Olen muutaman kerran käynyt mielenkiintoisia kelloja tutkimassa tarkemmin, ja olen huomannut sen todella tarpeelliseksi ajannäyttäjiä ostettaessa.
Kerran erään huutokaupan näytössä selvisi että nuppi oli irronnut koneistosta ja pyöri tyhjää. Kerran taas nupin jumittamisen kautta selvisi että koneisto on todennäköisesti ruosteessa, tai ainakin täysin jumissa. Kummassakaan tapauksessa ei ollut mitään erillistä mainintaa kellon kunnosta. Myös kronokrafi (puhekielessä chrono) kellossa lisätoimintojen toimivuus kannattaa tarkistaa.

perjantai 21. syyskuuta 2018

Hagelstam Modern auction T116

Tämänkertainen Modern T116 tarjoaa harvinaislaatusesti useampia Ernst Mether-Borgströmin töitä. Lähes kaikki kuvataide taitaa olla myös kotimaista ja ihan kärkinimiltä.
Kattaus onkin todella herkullinen ja blogattavaa riittää.

Ainoa häiritsevä asia on useampien töiden kehysten uusiminen. Usein tämä viittaa siihen että teos on jossain välissä käynyt taidekauppiaan omistuksessa jolloin moni on uusinut modernin aikakauden töihin "näyttävämpiä" kehyksiä myytävyyden parantamiseksi.
Se ehkä uppoaakin kuluttajaan jossain perähikiällä, mutta omassa kokoelmassa ensimmäinen asia olisi uudempien virheettömien kiiltävien kehysten irroittaminen ja alkuperäisiä vastaavien etsiminen tilalle. 50-vuotta vanhassa teoksessa kuuluu olla alkuperäiset kehykset vaikka ne olisivatkin hieman kipeää saaneet. Se vain osoittaa että sillä on se 50 vuotta ikää ja kaikki on alkuperäistä.
Asiaan vihkiytymättömän kuluttajan silmissä muutaman osuman saaneet kehykset voivat olla "nuhruiset ja ei sopivat arvo työlle", mutta itse teoksen arvonkehityksen kannalta kannattaa pitää alkuperäiset vaikkakin ne sitten veisi entisöijälle uusittavaksi jos niin huonossa kunnossa ovat.
Ei vanhaan Mercedeksen avoautoonkaan laitetan Pioneerin CD soitinta koska se on niin kätevä ja moderni.

Tässä bongaukset.


Yngve Bäckin maljakko asetelma on tyypillinen Bäckin työ. Nopealla vilkaisulla suht haaleavärinen, mutta kokonsa takia (80x64) haaleus ei haittaa vaan antaa hyvin tilaa teokselle.
Alkuperäisistä kehyksistä tulee plussaa.

Max Salmen teoksia on useampia tarjolla ja näistä kannattaa valita mieleisin.
Nyt poimittu Autiomaa teos on nopealla vilkaisulla suht ankea kuten useat Salmen teokset. Se taiteilijan töissä onkin juuri hauskaa. Ne eivät ole kovin helposti luettavissa, ja esimerkiksi näyttelyissä tai vaikka huutokauppojen näytöissä kannattaa töille antaa aikaa. Tämäkin on "vain" ruskealla pohjalla musta palkki, mutta tarkemmin katsottuna taivaanrannat, yksinäinen kulkija ja aavikko rupeavat avautumaan.

Göran Hongelin todella poikkeuksellinen coctail setti. En ole ennen moisia nähnyt enkä usko että ihan heti tulevaisuudessakaan näen. Kristallityylillä hiotut lasit suorastaan huutavat 30-40 luvun art decon jälkimaininkeja. Todella kauniit ja tyylipuhtaat esineet!


Ernst Mether-Borgströmin alkuperäisiä teoksia on nyt tarjolla useita. Uskon että hinnat nousevat, ja kalleimmistakin 50.000€ sekä 18.000€ teoksista saadaan mitä pyydetään. Nämä pienemmät kolme akvarellia ovat niin ihanan grafiikkamaisia. Kaikessa tunnistettavuudessaan näitä ei voi pahanakaan päivänä sekoittaa mihinkään muuhun kuin herraan itseensä. Onhan 2800€ pienehköstä akvarellista jonkinverran rahaa, mutta ei siinä ainakaan rahat mene hukkaan jos taiteilijasta pitää.

Taisto Kaasisen poikkeuksellisen komea linna valaisin. Luulin teosta alunperin vain veistokseksi, mutta johdon huomattuani tajusin sen olevan valaisin. Olisin Hagelstamilta kaivannut yhtä lisäkuvaa pimeässä valot päällä. Onhan se oleellinen osa teosta.
Kaasinen/Schilkin keräilijälle aika must ostos ellei kohteena ole pelkästään eläinhahmot.

Sam Vannin loppupään suht kookas öljyvärityö. Lähtöhinta ei päätä huimaa. Toki ei ehkä sitä ihan terävintä Vannia mutta toisaalta ei huonointakaan. Osa loppuajan Vanneista on aika seesteisiä tyyliltään. Jos sopivasti saa niin kannattaa ehdottomasti huutaa.

tiistai 4. syyskuuta 2018

Hagelstamin syyskuu tarjoaa laatutaidetta

Hagelstamin syyskuun A194 huutokauppa tarjoaa yllättävänki hyvätasoista taidetta perus kuukausi huutokauppaan verrattaessa.
Kulta-ajan nimistä löytyy ihan hyvinä öljyväreinä mm Johan Knutsonin, Fredrik Ahlstedtin sekä Woldemar Toppeliuksen teoksia. Vielä 10v sitten nämä olisivat olleet ehdottomasti klassisen huutokaupan tarjontaa mutta niin ne ajat muuttuvat.

Joku on laittanut myös Veikko Sirenin teoksia vinon pinon myyntiin. Tunnetusti hinnat laskevat aina allemmas kun kerralla myydään enemmän eli jos Sirenin naivistiset teokset puhuttelevat niin nyt on tilaisuus ostaa sopivasti joskin sopivan hintaisia ne ovat olleet jo pidemmän aikaa.

Helanderilla taide huutokaupassa ollut kookas Oskari Paatelan teos joka aiemmin blogiin jo poimittiinkin on ajautunut nyt 15km etelään tehtaankadulle. Katsotaan miten tälläkertaa käy.

Muutamia todella mielenkiintoisia naistaiteilijoiden töitä on myös tarjolla. Alla mm. Cawenista enemmän:





Rudolf Koivun todella kivoja tussi piirrustuksia on kaksikin kappaletta. Todennäköisesti luonnoksia tai kuvituksia johonkin satukirjaan joiden kuvittamisesta mies on tuttu. Koivun markkinoilla liikkuvat öljyväriteokset ovat olleet perus metsämaisemia joista herra ei ole tunnettu joten niiden arvonkaan ei voida odottaa kehittyvät erityisen suotuisasti, mutta kaikki satuaiheiset teoksen, myös pienemmät tussityöt ovat hyvässä huudossa. Tässä mahdollisuus ostaa hieman edullisempaa Koivua.

Alice Kairan (ent Pöyry) varhaiskauden teos. Sen näkee jo signeerauksesta joka on tehty tyttönimellä. Tietysti tämä ei ole sitä satumaisen naivistista Kairaa mistä hän on tunnettu, ja mikä tulee nousemaan, mutta alkuajan työksi voi olla ihan kiva poiminta jos hinta jää alhaiseksi.

Tässä onkin sitten kysymysmerkki ja mahdollinen huutokaupan ässä.
Italialaista 1800-luvun taidetta. Francesco Bergamini (1851-1900) on perinteistä italialaista taidesuuntausta edustava suht "keskistason" taiteilija laatuhuutokaupoissa maailmalla. Teoksen historia ja aitous ovatkin nyt ensisijaisia asioita tätä ostaessa.
Itse voisin mahdollisesti nopealla vilkaisulla liputtaa työn puolesta. Olen Bergaminiin törmännyt Ruotsissa muutaman kerran.
Vuonna 1993 on myyty New Yorkin Sothebysillä samalta portilta maalattu teos jossa esiintyy toinen kuvan pojista ja sama aasi. Pienet detaljit, varjostukset, portin ääriviivat ja muut täsmäävät, mutta toki tarpeeksi vannoutunut väärentäjä ne osaa kyllä oikein tehdä. Mene ja tiedä, oma tietotaito loppuu kesken.
Bergaminin parhaat teokset ovat kovimmillaan liikkuneet 2000 luvun alussa siellä 20-35.000euron huitevissa mutta viimevuosina vastaavan kokoiset ja tasoiset työt ovat olleet jotain 3000-4000€ tietämissä eli siihen nähden Hagelstamin arvio 2500€ on ihan linjassaan.


Ragni Cawen on suomessa jäänyt käytännössä täysin unohduksiin suurelta yleisöltä. Aikoinaan Ragni Holmberg debytoi Stenbergin taidesalongissa ihan omalla yksityisnäyttelyllään.
Hänen mentyä naimisiin Alwar Cawenin kanssa Ragni lopetti taiteilemisen täysin, mutta poikkeuksellisesti omasta tahdosaan. Usein tuona aikana vaimo panosti kaiken avioliittoon, ja miehensä tukemiseen ja näin loppui myös monen lahjakkaan naistaiteilijan ura 1900 alkupuolella joskaan ei Ragnin. Hän jatkoi taiteilemista miehensä kuoltua. Alwar tunnettiin Tyko Sallisen perustamasta Marraskuulaisten ryhmästä jossa Ragni myös pyöri mukana, mutta häntä ei kuitenkan koskaan laskettu varsinaisesti Marraskuulaiseksi taiteilijaksi.
Nyt on tarjolla kaksikin työtä joista molemmat ovat todella hyviä ja tasokkaita. Jos muotokieli puhuttelee kannattaa ostaa. Todella mielenkiintoinen taiteilija ja hyvätasoisia teoksia sopuhintaan.

Salli Aareksen teoksia voisi usein sekoittaa esim Helmi Kuusen teoksiin. Niin samanlaista on värien käyttö ja aiheet. Aares ei ikinä tehnyt sitä kovinta läpilyöntiä vaikka vanhaksi elikin ja näyttelyitä pidettiin vaikka kuinka paljon. Todella hieno työ jokatapauksessa ja varmasti edulliseen hintaan.

maanantai 13. elokuuta 2018

Elokuussa Helanderin teemana: Taide

Helander kokeilee nyt elokuun huutokaupassa ensimmäistä kertaa Taide teemaa. Eli tarjolla on pelkkää kuvataidetta. Perus rullakko tavaraa ei nyt nähdä vaan perinteisempien kohteiden seassa on kaikkea mielenkiintoista. Todella tasokasta tunnistamatonta vanhempaa 1800 luvun taidetta löytyy mutta toki myös modernimpaa.
Paljon ulkomaalaisia taiteilijoita joiden joukosta jokaiselle varmasti löytyy jotain.

Myös niin sanotuilta edullisemmilta "bulkki" taiteilijoilta löytyy muutama todella hyvä teos. Esim Nikolai Tervakorvelta paras näkemäni työ. Myös Oscar Rappilta on muutama oikein hieno vesiväri joista toinen listattu alla.
On hattua nostettavaa että nyt taiteen ollessa aika matalasuhdanteessa Helander jaksaa kuitenkin panostaa juurikin taiteen teemahuutokauppaan. Näitä piristysruiskeita tarvitaan.

Kohde no 71, juliste Suomen Joutsenesta on taiteilija Nikolai Granbergin tekemä. Hän oli tunnettu postikortti, matkailuesite ja peli kuvittaja joskaan hän ei taiteellisella saralla tehnyt ikinä läpimurtoa.
Myös Martta Wendelinin teokset ovat mielenkiintoista seurattavaa.

Tässä muutama poiminta tarjonnasta.
 

51. Oskarin Paatelan kookas (175x175cm) teos. On vaikea kuvitella että työtä ei löytyisi Paatelaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Sen verran hieno ja näyttävä työ on kyseessä. Kun huomioon ottaa taiteen nykyisen tilan ja samalla myös Paatelan laskeneet hinnat tässä voi olla todella hyvä löytö!

89. Hyvänä esimerkkinä hyvätasoisesta Venäläisestä taiteesta on vaikka tämä kohde. Kaikki kohdillaan värien käytöstä mittasuhteisiin. Olisiko aiheena Punainen tori ja taustalla pyhän Vasilin katedraali.
172. Oskar Rappin toinen todella hyvistä vesiväritöistä. Tässä aiheena talvinen luistelu, ja toisessa juhannus yö. Tästä ei enää Rappin vesivärityöt voi parantua.

165. Oikein raikkailla väreillä tehty tapahtumarikas Segerstrålen vesivärityö. Vesivärit ovatkin tämän teoksen ainoa synti joka rajoittaa arvonnousua tulevaisuudessa. 

tiistai 7. elokuuta 2018

Hagelstam avaa huutokauppojen syyskauden

Hagelstam avaa ensimmäisenä syyskauden A192 kuukausihuutokaupallaan.
Mitään aivan veret seisauttavaa ei elokuussa nyt kulttuurin ystäville nyt tarjoilla muutta muutama mielenkiintoinen kohde kannattaa kyllä huutokaupasta seurata.
Nyt poimittujen kohteiden lisäksi Tynellin, ja Papen valaisimet on hinnoiteltu aika fiksuihin lähtöhintoihin.
Myös kohde no 306, Armas Mikolan 1.3metrinen teos on selvästi luonnos jostain isommasta ja julkisen tilan työstä mutta mistä?


Yrjö Ollilan Äiti ja tytär nimiseksi työksi nimetty öljyväri on hyvä. Ehkä keräiltävyyttä ihan hieman häivyttää aihe joka voisi olla jotain muuta henkilökuvaus vailla taustaa. Työ on taiteilijan toiseksiviimeiseltä elinvuodelta, ja paras impressionistinen kausi on jo takana mutta teoksessa kolorismi on ruvennut nostamaan jo päätään eikä se missään nimessä ole kuitenkaan seesteinen työ. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mihin Ollilan tyyli olisi kehittynyt jos elinaikaa olisi ollut vielä parikymmentä vuotta lisää.

Tämä Olof Kankaan hyvätasoinen teos oli aiemmassa huutokaupassa 1200euron lähtöhinnalla, mutta nyt lähtöhintaa on tiputettu 800euroon. Vastaavat Kankaan (1.2m x 1.6m) kokoiset teokset ovat gallerioissa ja näyttelyissä ovat olleet yli 5000euroa, ja usein ovat olleet jopa huonompia kuin tämä. Joten jos suuremmalle teokselle on seinällä tilaa, ja työ miellyttää kannttaa ehdottomasti huutokaupan kehitystä seurata.

Arna Rancken oli itsellekin täydellisen tuntematon nimi, ja piti oikein googletella löytääkseni edes jotain tarkempaa tietoa taiteilijasta. Nyt huutokaupassa on kaksi Ranckenin teosta, ja molemmat ovat todella hyviä ja tasokkaita. Mikäli hänen muu tuotantonsa on samalla tasolla niin ihmettelen suuresti, että rouvasta ei ole kuultu sen kummemmin tai häntä ei ole tutkittu. Edes kuolinvuosi ei ole nopealla tutkimisella selvillä.

Jaakko Somersalo kuuluu vahvasti 50-luvun abstrakteihin, ja informalistisiin taiteilijoihin jonka teoksia on monissa julkisissa kokoelmaissa kotimaassa ja ulkomailla.
Tämä sekä seuraava Tuulikki Pietilän teos ovat hyviä valintoja hieman huokeampia ostoksia etsiville, mutta kuteinkin aika varmoja sijoituksia vaikka grafiikkaa ovatkin.
Edustavat sitä varhaisemman modernin aikakauden grafiikkaa. Puupiirroksia ja etsauksia. Myöhemmät serigrafiat ja muut ovat enemmän bulkki tavaraa suurempien painomäärien takia. Serigragioissa ei myöskään taiteilijan kädenjälki ja uniikkius ole kosketeltavissa toisin kuin näissä vanhoissa teoksissa missä värien kerrostumat ja käsin vedostamiset ovat lähes hienosti aistittavissa.

Viimeisenä poimittu kattovalaisin joita on kolme ovatkin sitten todella mielenkiintoisia, ja voisin sanoa että nämä ovat tämän huutokaupan löydöt.
Koska ne eivät ole listattuna minkään yrityksen tai suunnittelijan nimellä ne eivät myöskään löydy mistään katalogista.
Kotimaisia kuitenkin ovat aivan varmasti jokaisesta ruuvista ja hitsaussaumasta peilattuna.
Reijät ja malli tietysti viittaa Tynellin tähtitaivaaseen mutta valkoinen kulmikas kanta on outo. Onko kannat sitten uniikkina tilauksena tehty, vai jälkikäteen joku itse askarrellut jollain toisella vuosikymmenellä.
Ehkä jonain kauniina päivänä löydät kyseiset valaisimet jostain mustavalko valokuvasta 1950-60 luvun Kotiliesi tai Eeva lehdestä joka kertoo Helsinkiläisestä juuri avatusta naistenvaateliikkeestä.
Sen kuvan myötä hinnassa on nolla perässä.

perjantai 1. kesäkuuta 2018

Hagelstam A190 kuukausihuutokaupan satoa

Hagelstamin kesäkuun huutokauppa noudattelee tutuksi tullutta linjaa sillä erotuksella että kotimaista grafiikkaa on tarjolla ja nimenomaan sitä todella laadukasta ja hyvää.
Hyvä kotimainen grafiikka on todella kerättyä tällä hetkellä Täällä kertaa silmiin pistää runsaslukuisesti Tuulikki Pietilän puupiirrokset. Niiden hinnat nousevat usein suhteessa muuhun grafiikkaan, mutta ovat silti todella maltillisella tasolla tai jopa alhaisella.




21. Tuulikki Pietilän Tuulien Tornin tori Ateenassa on ehdottomasti paras huutokaupassa nyt tarjolla olevista teoksista. Annan 10+ ostosuosituksen työlle. Työ on kookas grafiikaksi. Värit eivät pääse oikeuksiinsa tietokoneen ruudulta. Varma sijoitus.
Viimeksi Pietilän vastaavat Kreikka aiheiset grafiikat myytiin Design+Modern huutiksessa.


30. Heli Ojanperällä on oma surrealistinen tyylinsä. Usein nopealla vilkaisulla sekoitan monet hänen teoksensa Arvid Bromsiin. Sen verran samanlainen tyyli yhdessä vaiheessa molemmilla on ollut.
Löydetäänko Ojanperää ikinä sitä en uskalla veikata. Todennäköisesti ei joka sinällänsä on sääli. Tämäkin listattu teos on vuodelta 145 joka on kyllä ollut aika omanlaisensa aikalaistensa joukossa.
Todella kivoja töitä edullisesti. Teoksen nimi on Kuutamolla.

37. Lars-Gunnar Nordströmilta on useampikin kiva grafiikka, mutta tämän nimenomaisen poimin sen kompaktin koon takia. 39x18 pystytyö sopii aina jollekin sivuseinälle silloin kun muu tila rupeaa olemaan käytetty. Painosarjakin on vain 4/4!



63. Yrjö Saarisen todella tunnistettava vesiväri. Tässä olisi budjetti tason Saarinen tarjolla. Itselläni on kova usko juuri Yrjö Saarisen ja Yrjö Ollilan nousuun tulevaisuudessa. He eivät kuitenkaan edusta klassista aikaa vaan perinteisen maalaamisen jälkeen ensimmäisiä uusia tuulia josta ajan kanssa sitten jatkumona taidesuuntaukset tulivat yksi toisensa jälkeen. Parhaat oman aikakautensa/tyylisuuntansa maalareista.


317. Olen vähän kahden vaiheilla Bruno Maximuksen kanssa antaako hänelle ostosuositus vai ei. Aiemmin Maximuksia ei liikkunut jälkimarkkinoilla yhtään, ja hinnat olivat muutamassa tuhannessa. Nyt niitä on ilmestynyt tasaisesti (ei liikaa), ja hinnat tippuneet vähintäänkin kohtuullisele tasolle. Tyyli on omanlaisensa. Ideaa teoksissa on, ja ne ovat hauskoja. Eli kaikki avut seuraavaksi Kaj Stenvalliksi löytyisi, vai löytyisikö?


4525. Alkuperäinen 1956 vuoden Roberto Sambonetin tyylikäs Villa Mairea juliste. Vanhat näyttely, ja design julisteet ovat keräiltyjä ja tulevat vielä nousemaan designin hintojen nousun ohella. Tosin itse uskon että valtaosa julisteista menee ulkomaille.
Villa Mairea on Alvar Aallon taidonnäyte Noormarkussa satakunnassa Porin vieressä.
Se sijaitsee Ahlströmin ruukin kupeessa ja koko paikan miljöö on aivan mahtava. Maireaan tehdään satunnaisia vierailuja joille on aina kova tunku. Jos joskus on asiaa siennäpäin, ja ruukin alue on vielä näkemättä kannattaa käydä vilkaisemassa.

torstai 3. toukokuuta 2018

Hagelstamin A188 Kuukausihuutokauppa sekä hieman ajatuksia markkinatilanteesta

Pitää tunnustaa että viimekuukausina bloggaaminen on jäänyt tekemättä. Kyseessä on ollut ihan tietoinen ratkaisu mielenkiintoisen tarjonnan uupuessa markkinoilta.

Tämänkuinen Hagelstam tarjoaa muutamia ilonpilkahduksia harmaaseen arkeen.
Yleisesti tässä kuussa perustaulujen taso on aavistuksen aiempia kuukausia parempi. Useampia mielenkiintoisempia töitä löytyy joskaan harva tästä peruskaurasta enää nykypäivänä minkään arvoista. Toisaalta nyt on myös fiksujen ostosten aika. Ollut jo muutaman vuoden mutta ei tämäkään ikuisesti jatku. Ainakaan kaikilta osin.

Uskon että taiteessa on menossa samanlainen kasvava railo kun suomen asuntomarkkinoilla. Se ihan halutuin prosentti edustaa niitä Sam Vanneja Lars Gunnar Nordströmejä ja Ernst Mether Bogströmejä joita verrataan sitten vaikka Helsingin keskustan yksiöihin, ja vastaaviin hurjaksikin äityneisiin kohteisiin.
Sitten perässä tuleva ryhmä, mutta kuitenkin varmassa etukenossa nouseva Max Salmi, Gösta Diehl, A.Ahtola, Alice Kaira, Yngve Bäck, Unto Pusa jne.
Tätä määrällisesti monilukuista mutta kokonaisuudessa suhteellisen pientä prosenttia verrataan sitten vaikka kasvukeskuksiin. Espoo, Vantaa, Oulu jne.
Se pahin 30km Kajaanin keskustasta sijaitseva kerrostalo sitten edustakoot sitä katoavaa toritaidetta jota ei enää nykypäivänä tehdä, koska sitä on tehty jo 50-70 luvuilla koko kansan tarpeisiin seuraavaksi 200 vuodeksi.
Muut aiemmin nimekkäät laskijat kuten Arthur Heickel, Aarne Alanko ja muut kuhilas/latomaisema taiteilijat ovat sitten niitä muuttotappiokuntia joiden nousun todennäköisyys on yhtä suuri kun öljyn löytyminen suomesta. Ei se nyt teoriassa mahdotonta ole mutta käytännössä kyllä.

Se niistä pakinoista. Näitä neljää itse seuraan tälläviikolla.
Huudettavana on myös muutama mielenkiintoinen, ja harvemmin kaupan oleva Torsten Wasastjerna. Tosin arvonousuihin en hänen kohdalla enää usko vaikka onkin mielenkiintoinen kulta-ajan taiteilija.

73. Alarik Munsterhejlm tunnetaan myöhemmin nimellä Ali Munsterhjelm. Kyseessä on aika alkuajan työ kun teoksen klassinen pariisilais tyyli on niin ilmeinen. Myöhemmin hänen tyylistä kehittyi usein huutokaupoissakin nähtäväksi omintakeiseski tyyliksi jossa usein toistuu mm. Turku aiheet jossa hän asuikin ison osan elämästään.
Harvemmin nähtyä tuotantoa taiteilijalta. Nämä klassisen kauden työt ovat olleet yksityiskokoelmissa jo pitkään, eikä niitä ole liikkunut käytännössä ikinä markkinoilla. Tosin voi olla että tähän tulee muutos tulevina vuosina kun klassisen taiteen keräilijöiden perikunnilta rupeaa ilmestymään teoksia myyntiin.

114. Gösta Diehl on ollut omalla nousija listallani jo pitkään. Koloristista ja modernia tyyliä edustava Prisma ryhmä oli juuri Diehlin kaltaisten taiteilijoiden inspiraation lähde. Tässä on vielä poikkeuksellisen kiva teos monine yksityiskohtineen ja henkilöineen. Teos on myös sopivan kookas mahdollistaakseen tai ehkäpä maksimoidakseen arvonnousun tulevaisuudessa.


252. Sitten täällä uudemman taiteen puolella pitää poimia Kristian Krokfors jonka teoksia on nyt useissa huutokaupoissa, ja niiden hinnat ovat alhaiset. Olen aiemminkin aiheesta kirjoittanut mutta en voi olla painottamatta liikaa tätä. Näiden hinnat ovat tippuneet puoleen tai kolmannekseen siitä mitä ne olivat vielä 7-10v sitten. Suosittelen edelleen haalimaan Krokforseja kokoelmaan.

261. Lauri Laineen nykyinen tyyli on aika eri mitä se on ollut 80-90 luvuilla. Nämä vanhempaa tuotantoa edustavat teokset tuovat usen mieleen esim Juhana Blomstedin tietyn aikakauden, sekä myöhäisemmät Sam Vannit.
Vastaavat Laineen teokset ovat nyt laskusuhdanteenkin aikana päättyneet huutokaupoissa 2000-3500euroon joten lähtöhinta on todellakin halpa joskin teoksen koko voi tuottaa hieman päänvaivaa varastoinnissa. Siltikin tässä on nopean fippauksen paikka jos teoksen hinta jää lähtöhinnan tuntumaan.